KASK Czy warto wybrać droższy i dlaczego?

W sklepie jeździeckim Amigo wszystkie dostępne kaski jeździeckie posiadają atest VG1.
Zobacz całą ofertę kasków w sklepach AMIGO >>kliknij<<

Co to oznacza?
Kaski jeździeckie w Polsce podlegają obowiązującym w Unii Europejskiej standardom i certyfikatom dotyczącym jeździectwa VG1 01.040 2014-12. Nad tworzeniem norm czuwa grupa inżynierów biomechaników, będących przedstawicielami krajów UE, a kaski poddawane są odpowiednim próbom i testom. Aby otrzymać taki certyfikat muszą spełniać założone kryteria.

Testuje się różne scenariusze uderzeń i wypadków dotyczących jazdy konnej, w tym również z udziałem konia. Sprawdza się, jaką część głowy zakrywa kask, analizuje się różne możliwości upadku jeźdźca i różne rodzaje nawierzchni na które może upaść, rozpatrywane są wszystkie możliwe przesunięcia kasku na głowie oraz obrażenia jakich jeździec mógłby doznać w czasie upadku. Oprócz testów na uderzenia i trwałość, kaski muszą być odporne na przebicie i zgniecenie. Każda zmiana normy to podniesienie standardów bezpieczeństwa.

Kaski rowerowe i motocyklowe nie zapewniają więc takiego samego poziomu ochrony i nie nadają się do jazdy konnej, dlatego tak ważne jest, aby wybrać kask jeździecki, który jest zatwierdzony dla jeździectwa.
Każdy kask, który uzyskał certyfikat zgodny z norma europejską, otrzymuje znak CE, co oznacza, że ​​jego sprzedaż w UE jest legalna.

>>Więcej o ateście kasków<<

 

Co wpływa na tak dużą rozbieżność cenową kasków?
Każdy kask posiadający atest VG1 spełnia podstawowe normy bezpieczeństwa wymagane przez te standardy. Tańsze kaski spełniają te standardy w najniższym poziomie. Wiodący na rynku producenci kasków szukają jednak coraz to nowych rozwiązań dla zwiększenia bezpieczeństwa i wygody jeźdźca, powyżej wymaganego poziomu, co równocześnie podwyższa ich cenę.

Kaski z różnych poziomów cenowych różnią się od siebie:

I Rodzajem zastosowanych materiałów:

  • zewnętrzna powłoka poza nowocześniejszym i modniejszym wyglądem, może być lżejsza i odporniejsza na zarysowania
  • skorupa amortyzująca i zabezpieczająca może być zbudowana z materiału o różnych poziomach zagęszczenia i różnej ilości warstw, co ma bezpośredni wpływ na cenę i przede wszystkim zapewnia różny poziom ochrony przed wstrząsami; skorupa tańszego kasku często jest grubsza, a wcale nie bezpieczniejsza tyko tańsza i niestety mniej twarzowa

II Rozwiązaniami technologicznymi zwiększającymi komfort i bezpieczeństwo:

  • udoskonalona wentylacja, która przy wysiłku jeźdźca w czasie treningu czy startów może mieć bezpośredni wpływ na wyniki sportowe; im więcej otworów wentylacyjnych, tym bardziej zaawansowany technologicznie i droższy materiał użyty do produkcji kasku; dodatkowo otwory muszą mieć zabezpieczenia przed  ewentualnym wbiciem się ostrych przedmiotów w czasie upadku z konia, co również wymaga kosztownych rozwiązań, mających wpływ na końcową cenę kasku
  • wygoda i łatwe dopasowanie zapięcia
  • rodzaj wkładki wewnątrz kasku 
  • niektóre, droższe kaski posiadają system MIPS (Multi-Directional Impact Protection System)  to dodatkowy mechanizm bezpieczeństwa stosowany w kaskach, który został opracowany przez naukowców ze Szwecji; ten innowacyjny system składa się z cienkiej warstwy umieszczonej pomiędzy twardą powłoką zewnętrzną a miękką podszewką wewnątrz kasku. Jego głównym celem jest ochrona mózgu w przypadku uderzeń z różnych kierunków, szczególnie podczas zderzeń bocznych i skrętnych, które są najbardziej niebezpieczne dla naszej głowy.

III Sposobem i miejscem wykonania:

  • droższe kaski, renomowanych firm, najczęściej wykonywane są w Europie, często ręcznie przez najlepszych specjalistów i są poddawane testom na bieżąco
  • firmy produkujące droższe kaski specjalizują się w tym zakresie i często mają w ofercie kaski ochronne przeznaczone do innych dyscyplin - narciarstwa, jazdy na rowerze czy nawet kaski ochronne do przemysłu budowlanego; dzięki temu są zaawansowane w stosowaniu najnowszych technologii, a nawet same wprowadzają na rynek innowacyjne rozwiązania.

 

 

Dobrze dopasowany, droższy kask jest wygodniejszy, ponieważ nie uciska głowy i równocześnie nie zsuwa się na oczy, leży stabilniej na głowie, zawsze w prawidłowym położeniu. Jak dopasować kask? >>zobacz<<

Tańsze kaski często dopasowuje się przez ciaśniejsze dociśnięcie obręczy, co może powodować dyskomfort. Kask może uciskać lub spadać w czasie jazdy na oczy.
W jednym kasku uprząż - czyli zestaw pasków zapinających kask może uciskać i przeszkadzać, a w innym, najczęściej tym droższym w ogóle można nie czuć, że ma się zapięty kask.

Podsumowując
Kask to najważniejsza część wyposażenia jeźdźca, wpływająca na jego bezpieczeństwo. Każdy kask z atestem VG1 zapewnia minimum bezpieczeństwa. Czy wybrać tańszy czy droższy i podwyższyć poziom bezpieczeństwa oraz wygody, każdy musi zadecydować sam.

Najważniejsze jest, aby kask nie był uszkodzony, bo nawet ten z najwyższej półki po upływie dłuższego czasu lub po upadku traci swoje właściwości i trzeba pomyśleć o nowym.

 

 

d